Що змінилося в законодавстві на період дії воєнного стану (Л. Лагута, 4 квітня)
Під час війни – особливі правила трудових відносин
24 березня набрав чинності Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 р. №2136–IX. Ним визначаються особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізособами, на період дії воєнного стану.
Що це означає?
Тимчасово старе трудове законодавство діє з обмеженнями!
Тобто, якщо старе законодавство каже одне, а Закон №2136 каже інше – під час війни застосовуються норми Закону №2136.
Навіть, коли йдеться про головний закон України – Конституцію. Адже Закон №2136 обмежує навіть її дію – в ньому зазначено, що на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до ст. 43, 44 Конституції України.
В умовах воєнного часу Закон №2136 унормовує по новому питання щодо прийому на роботу під час війни.
Визначає особливості щодо:
– переведення та зміни істотних умов праці;
– розірвання трудового договору з ініціативи працівника та з ініціативи роботодавця;
– встановлення та обліку часу роботи та часу відпочинку;
– організації кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів у роботодавця;
– залучення до роботи деяких категорій працівників;
– оплати праці;
– відпусток;
– призупинення дії трудового договору;
– діяльності профспілок.
Звертаємо увагу, що у ч. 3 Прикінцевих положень вказано, що Закон № 2136:
- діє виключно на період воєнного стану;
- незважаючи на те, що воєнний стан введено в Україні Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 з 24.02.2022 р., положення Закону № 2136 застосовуються виключно з дня, наступного за днем його опублікування (а це з 24.03.2022 р.!);
- після припинення воєнного стану залишається чинною тільки норма ч. 3 ст. 13 Закону № 2136 — норма про відшкодування зарплати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.
У свою чергу, Мінекономіки навело постатейний коментар щодо дії нового Закону про трудові відносини під час війни. Ознайомитись із коментарем детальніше можна тут
Також варто звернути увагу на відповіді від Мінекономіки на поширені запитання щодо трудових відносин під час воєнного стану. Можна ознайомитись тут
Роботодавцям виплатять компенсацію за працевлаштування переміщених осіб
Постановою КМУ «Про затвердження Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні» від 20.03.2022 р. № 331 Уряд затвердив Порядок надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні. Він набрав чинності 22 березня 2022 р.
Хто вважаєтся переміщеною особою? За кого можна отримати компенсацію?
Під терміном «внутрішньо переміщена особа» розуміється особа, яка після введення Указом Президента №64 воєнного стану перемістилася з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії.
Проте для отримання компенсації потрібне виконання ще однієї вимоги. Така територія має бути визначена у переліку областей, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «єПідтримка».
Тобто наразі йдеться про такі регіони України:
- Волинська область;
- Дніпропетровська область;
- Донецька область;
- Житомирська область;
- Запорізька область;
- Київська область;
- м. Київ;
- Луганська область;
- Миколаївська область;
- Одеська область;
- Сумська область;
- Харківська область;
- Херсонська область;
- Чернігівська область.
Ще одна вимога: отримання фізособою довідки внутрішньо переміщеної особи відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 р. №509.
В якому розмірі надається компенсація?
Компенсація витрат надається у розмірі 6500 гривень щомісяця за кожну працевлаштовану особу, за яку роботодавцем сплачується єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, на період воєнного часу та протягом 30 календарних днів після його скасування або припинення.
При цьому компенсація витрат надається роботодавцю за кожну працевлаштовану особу на умовах строкового або безстрокового трудового договору (контракту), гіг-контракту, зокрема за сумісництвом.
Увага! Загальна тривалість надання компенсації витрат не може перевищувати двох місяців з дня працевлаштування особи. І скористатися такою компенсацією може лише один з роботодавців переміщеної фізособи.
З 1 квітня діє оновлений перелік військовозобов’язаних жінок!
Нагадаємо, що Наказом від Міноборони за № 313 наприкінці 2021 року було затверджено перелік професій жінок, які підлягають обов’язковому військовому обліку в Україні . Після масових негативних коментарів Міноборони обіцяло значно скоротити цей перелік.
І от, Наказом Міноборони від 07.02.200 р. № 35 затверджено нову редакцію Наказу № 313.
21 березня наказ було зареєстровано в Мін’юсті.
Наказ № 35 містить два переліки:
- Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних. Його можна переглянути тут . Перелік налічує 14 професій. За старим – їх було 35. Бухгалтери в ньому є!
- Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями. Його можна переглянути тут. Цей перелік налічує 76 споріднених спеціальностей. Серед них так і залишили облікові спеціальності. Інформаційна, бібліотечна та архівна справа, історія та археологія має військово-облікову спеціальність – 912.
Цим наказом доручено головнокомандувачу Збройних Сил України забезпечити:
- взяття жінок на військовий облік військовозобов’язаних згідно з Переліком спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних, з 1 жовтня 2022 року;
- щороку до 1 березня здійснення Генеральним штабом Збройних Сил України заходів щодо внесення (за необхідності) змін до Переліку спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних, з урахуванням першочергових потреб у мобілізаційних ресурсах та Переліку спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями.
Ми вже писали про те, що 1 березня 2022 року до завершення воєнного стану зупинено обов’язкову вакцинацію працівників (див. допис Березень 10, 2022) .
Нагадуємо, що на сьогодні воєнний стан триває до 5 години 30 хвилин 25.04.2022 р.
Звертаємо увагу! Якщо воєнний стан закінчиться, а карантин ще буде тривати (на сьогодні карантин триває до 31.05.2022 р. включно), і при цьому працівник так і не підтвердить вакцинацію/протипоказання, то закінчиться термін зупинення дії наказу МОЗ від 04.10.2021 р. № 2153. А отже, працівника з першого дня після припинення воєнного стану доведеться знову відсторонити від роботи. ДЖЕРЕЛО: https://oth.nlu.org.ua/?p=5874
Шановні колеги, Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого на своєму блозі «Публічна бібліотека об’єднаної територіальної громади» пропонує чергову добірку законодавчих документів, які впливатимуть на діяльність бібліотек.
Законодавчі новації: осінь – грудень 2021
Колеги, пропонуємо чергову добірку законодавчих новацій, які впливатимуть на прийняття управлінських рішень та здійснення господарських операцій.
Δ Набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» від 29 квітня 2021 р. № 1432-IX.
Змінами до Закону України «Про культуру», зокрема визначаються терміни «базовий набір культурних послуг», «державна політика у сфері культури», «заклад освіти сфери культури», «культурна послуга» та уточнено основні засади державної політики у сфері культури, пріоритети державної політики у сфері культури.
Новими ст.ст. 4-1 і 4-2 Закону запроваджено моніторинг та оцінювання реалізації державної політики у сфері культури та визначено мінімальні стандарти забезпечення населення культурними послугами. Визначено мінімальні стандарти забезпечення культурними послугами.
Δ З 4 грудня 2021 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку формування базової мережі закладів культури» від 15 вересня 2021 р. № 970, якою вказаний Порядок викладено у новій редакції.
Так, базова мережа формується з дотриманням вимог державних соціальних нормативів у сфері обслуговування закладами культури, передбачених Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», та мінімальних стандартів забезпечення населення культурними послугами.
Δ Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт державного бюджету на 2022 рік (№6000). Мінімальна зарплата з 1 січня становитиме 6500 грн на місяць, 1 жовтня 2022 року зросте до 6700 грн, а прожитковий мінімум для працездатних осіб змінюватиметься тричі: з 1 січня — 2481 грн, з 1 липня — 2600 грн, а з 1 грудня 2022 року — 2684 грн.
Δ Кабмін уніс зміни до Порядку N 1314, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1314-2007-%D0%BF#Text яким регламентовано механізм списання державного майна.
Змінами унормовано питання реалізації вторинної сировини (металобрухт тощо), отриманої в результаті списання майна. Як відомо, непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати підлягають обов’язковому оприбуткуванню (п. 23 Порядку № 1314). А от що робити далі з такою вторсировиною, донедавна кожна установа мала вирішити самостійно. Наразі ж питання знято. Така вторсировина підлягає продажу на електронних аукціонах в електронній торговій системі «Прозорро.Продажі». Але із правила є винятки. Зокрема, це — замала маса вторсировини (500 кг і менше), а також випадки, коли електронний аукціон не відбувся. У такому разі, вочевидь, установа зможе реалізувати брухт, макулатуру тощо без електронної системи.
Також, уточнена подальша доля вилучених після демонтажу та розбирання майна вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння. Як і раніше, такі дорогоцінні відходи підлягають здачі суб’єктам господарювання, які провадять діяльність із збирання та первинної обробки брухту і відходів дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння. Але наразі здійснення такої діяльності не вимагає наявності ліцензії, тоді як у п. 25 Порядку № 1314 є така вимога. Тож завдяки унесеним змінам таке протиріччя усунуто.
Δ Мінекономіки опрацювало питання стосовно дій роботодавця відносно осіб, які не дотримуються вимог щодо обов’язкової вакцинації проти COVID-19 та у Листі від 03.11.2021 р. № 4706-06/52950-03 пропонує певний алгоритм дій .
Δ Наказом Мінекономіки від 25.10.2021 за № 810 затверджено Зміну №10 до Національного класифікатора професій ДК 003:2010.
Нормативний акт враховує системні зміни у сфері освіти, спричинені ухваленням низки законів України, зокрема «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про повну загальну середню освіту», а також розвитком і потребами освітнього ринку праці.
Принциповими новаціями є включення освітньої кваліфікації за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти до розділу «Професіонали» та остаточне прирівняння на ринку праці освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста і молодшого бакалавра.
Змінами скасовуються застарілі, а також затверджуються нові назви кваліфікаційних угруповань і професійні назви робіт, що не відображені в номенклатурі посад освітянського ринку праці, а також вносяться зміни в опис розділів класифікації професій.
Δ З 1 вересня документи підприємств, установ, організацій оформлюються по-новому: ДСТУ 4163:2020 «Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів».
Норми нового стандарту поширюються, наприклад, на такі документи:
- організаційні (положення, статути, посадові інструкції, штатні розписи тощо);
- розпорядчі (постанови, рішення, накази, розпорядження);
- інформаційно-аналітичні (акти, довідки, доповідні записки, пояснювальні записки, службові листи тощо) документи, створені в результаті діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, установ, підприємств, організацій та інших юридичних осіб незалежно від їхнього функціонально-цільового призначення, рівня і масштабу діяльності та форми власності.
І виконувати ці стандарти буде потрібно незалежно від форми носія, на якому зберігатимуться ці документи – як для паперових документів, так і складених в електронній формі.
Варто звернути увагу на моменти, що стосуються зазначення найменування юридичної особи:
- Реквізити «Найменування юридичної особи» друкують великими літерами.
- При цьому допустимо використовувати напівжирний прямий шрифт.
- Найменування юридичної особи – автора документа – має відповідати повному найменуванню, зазначеному в положенні (статуті) про юридичну особу.
- Нижче повного найменування (окремим рядком у центрі) розміщують скорочене найменування юридичної особи, якщо його офіційно зафіксовано у положенні (статуті). Скорочене найменування зазначають у дужках або без них.
- Нижче обов’язкового найменування юридичної особи або структурного підрозділу розміщують такі довідкові дані:
- поштову адресу
- номери телефонів,
- телефаксів,
- рахунків у банку,
- адресу електронної пошти,
- адресу офіційного вебсайту тощо.
Δ З 1 січня 2022 року закупівельною діяльністю в бібліотеці із статусом юрособи повинна буде займатись лише уповноважена особа (УО). І вже зараз необхідно визначити, хто виконуватиме функції УО з 01.01.2022 р. Дану особу необхідно ознайомити зі станом усіх справ та надати їй усю необхідну інформацію про закупівлі.
Важливо:
- оформити наказ (розпорядження) керівника про ліквідацію ТК;
- визначити, скільки УО потрібно для організації та проведенням закупівель в бібліотеці (ч. 3 ст. 11 Закону № 922 не обмежує кількість УО. Керівник бібліотеки має право призначити декілька УО, за умови, що кожна з таких осіб буде відповідальною за організацію та проведення окремих процедур закупівель);
- оформити наказ про призначення УО (або декількох УО);
- затвердити положення про УО (керуватись вимогами ст. 11 Закону № 922 та Примірним положенням про уповноважену особу, затверджене наказом Мінекономи від 08.06.2021 № 40);
- УО, яка з 2022 року здійснюватиме закупівельну діяльність, в обов’язковому порядку повинна пройти тестування (https://exam.prozorro.gov.ua/entry ).
У 2022 році завершити закупівлі, розпочаті ТК, зможе тільки УО.
І наостанок: залишається сподіватися, що парламент ще у поточному році схвалить оновлений закон «Про бібліотеки і бібліотечну справу”
Джерело https://oth.nlu.org.ua/?p=5266
Важливо! Оновлення Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу» у роботі
Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України повідомило про прийняття за основу проекту Закону “Про внесення змін до Закону України “Про бібліотеки і бібліотечну справу”.
Проект Закону зареєстровано за №5002.
У новій редакції Закону пропонується розширити та оновити поняттєвий та термінологічний апарат, зокрема, додати ряд нових термінів та уточнити існуючі (наприклад, додані такі терміни, як «бібліотечний пункт», «електронна база даних», «електронний документ», «книжкова пам’ятка», «національна бібліографія» тощо).
У проекті конкретизовано норми про спеціальні бібліотеки.
Норми щодо створення, реорганізації та ліквідації бібліотек приведено у відповідність до законодавства про юридичні особи.
Законопроектом також запропоновано інший механізм реорганізації чи ліквідації публічних бібліотек, що має убезпечити їх від хаотичного закриття та не допустити обмеження прав громадян на бібліотечне обслуговування. Законопроектом передбачено, що процес реорганізації чи ліквідації публічних бібліотек має розглядатися в публічній площині.
Законопроектом пропонується ввести поняття піклувальної ради бібліотеки як дорадчого колегіального органу, основним завданням якого є сприяння розвитку бібліотеки.
Також у проекті унормовано функціонування обмінних бібліотечних фондів, приділено увагу питанню збереженню бібліотечних фондів, особливо книжкових пам’яток, у тому числі шляхом оцифрування та відкриття широкого доступу до них за допомогою електронних бібліотек, унормовано створення та функціонування Національної електронної бібліотеки, введено норми щодо посилення соціальних гарантій працівників бібліотек. Джерело https://oth.nlu.org.ua/?p=5109
Законодавчі новації: літо 2021
Сьогодні пропонуємо чергову добірку законодавчих новацій, які впливатимуть на організаційно-практичну діяльність не лише керівників бібліотек, а й посадових осіб органів місцевого самоврядування.
- В Україні затвердили Державну програму національно-патріотичного виховання до 2025 року.
Кабінет Міністрів України затвердив першу в Україні державну цільову соціальну програму національно-патріотичного виховання на період до 2025 року. Метою програми є удосконалення та розвиток цілісної загальнодержавної політики національно-патріотичного виховання шляхом формування та утвердження української громадянської ідентичності.
Програма передбачає:
– підвищення ролі української мови як національної цінності;
– подолання посттоталітарних деструктивних наслідків у свідомості населення України;
– запобігання проявів ксенофобії, расової дискримінації;
– залучення жителів тимчасово окупованого Криму та Донбасу до участі у проектах національно-патріотичного виховання;
– формування оборонної свідомості громадян;
– формування розуміння і підтримки державної політики щодо євроатлантичної інтеграції.
Програма формує єдиний курс для всіх ЦОВВ, органів місцевого самоврядування та громадськості у сфері національно-патріотичного виховання.
Детальніше тут .
- Від 16 липня 2021 року розпочався новий етап втілення норм Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (за № 2704-VIII, від 25 квітня 2019 року), який забезпечує збільшення присутності державної мови в публічному просторі та зміцнення її статусу як державної.
Бібліотечним фахівцям близькі норми де чітко артикульовано, що різні заходи та події мають відбуватися державною мовою (культурно-мистецькі, розважальні та видовищні заходи; оголошення, афіші, інформаційні матеріали про заходи, вхідні квитки; музейна справа та мистецькі виставки; туристичне та екскурсійне обслуговування) .
Щодо книговидання, то Законом передбачена схожа норма – не менше половини всіх виданих впродовж року видавцем назв книг має бути українською мовою, також не менше 50% назв книг, що продаються у книгарнях чи інших місцях розповсюдження, мають бути державною мовою.
Також, Закон зобов’язує використовувати у своїй діяльності комп’ютерні програми з користувацьким інтерфейсом державною мовою органи державної влади; місцевого самоврядування; підприємства, установи та організації; заклади освіти державної та комунальної форм власності для освітніх потреб. Якщо у відповідної програми ще немає інтерфейсу українською, то допускається використання програм з інтерфейсом англійською мовою.
3. В Україні Указом Президента України затверджено «СТРАТЕГІЮ ЛЮДСЬКОГО РОЗВИТКУ» (від 2 червня 2021 року за 225/2021) . Про Стратегію зроблено допис від червень 8, 2021 .
Додатково звертаємо увагу на Оперативну ціль 4.2. Стимулювання населення до економічної активності та сприяння його продуктивній зайнятості, яка передбачає забезпечення подальшого розвитку неформальної освіти та підтвердження професійної кваліфікації, залучення приватних інвестицій в організацію професійного навчання працівників протягом їх трудового життя. Чому вирішила звернути увагу керівників бібліотек на це завдання? Насамперед тому, що 3 червня народні депутати прийняли в першому читанні за основу законопроєкт № 4147 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування національної системи кваліфікацій».
Метою законопроєкту автори законодавчої ініціативи визначили стимулювання розвитку національної системи кваліфікацій.
Законопроєкт спрямований на:
— законодавче визначення часткової кваліфікації;
— встановлення сучасних вимог до професійних знань та умінь працівників;
— усунення колізій між професійними стандартами та кваліфікаційними характеристиками, окремих питань розроблення, затвердження та введення в дію професійних стандартів;
— створення та ведення Реєстру видів занять (професій) та кваліфікацій, діяльності Галузевих рад з розроблення професійних стандартів, а також врегулювання пов’язаних із цим окремих положень законодавства про функції колегіального органу у сфері кваліфікацій (Національне агентство кваліфікацій).
Згідно із законопроєктом професійна кваліфікація (повна професійна кваліфікація) — визнана суб’єктом, уповноваженим на оцінювання і визнання результатів навчання осіб та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей та/або результатів навчання, що дозволяють виконувати трудові функції.
Часткова професійна кваліфікація — кваліфікація, яка свідчить про здобуття особою частини компетентностей та/або результатів навчання, які визначені відповідним освітнім та/або професійним стандартом.
Наявність у особи повної професійної кваліфікації дозволяє їй виконувати повний набір трудових функцій в межах такої кваліфікації, одного або декількох видів занять (професій).
Наявність у особи часткової професійної кваліфікації надає їй право виконувати трудові функції лише визначеної частини кваліфікації.
Перелік робіт, які не потребують наявності у особи повних або часткових професійних кваліфікацій, встановлюватиме Національне агентство кваліфікацій.
Відповідні зміни запропоновано внести до Кодексу законів про працю.
4. Люди з особливими потребами є повноцінними членами нашого суспільства і потребують постійної уваги до своїх проблем. Маломобільні групи населення – це не лише люди з інвалідністю. До цієї категорії громадян також належать особи похилого віку, вагітні жінки, особи з дитячими колясками та ті, хто мають тимчасові проблеми зі здоров’ям. Створення безбар’єрного середовища для маломобільних груп населення – можливість повною мірою користуватися всіма правами людини та основоположними свободами . є надзвичайно необхідним.
Наприкінці червня Постановою Кабінету Міністрів України було затверджено «ПОРЯДОК влаштування засобів безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури або їх розумного пристосування» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/668-2021-%D0%BF#Text (від 30 червня 2021 р. за № 668).
Цей Порядок визначає механізм влаштування засобів безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Проектна документація на влаштування засобів безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до об’єктів або їх розумного пристосування розробляється відповідно до Порядку розроблення проектної документації на будівництво об’єктів, затвердженого наказом Мінрегіону від 16 травня 2011 р. № 45. . Не варто забувати і про ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд.
- З 4 червня 2021 року діють оновлені НАДС Загальні правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування (див. редакцію наказу Національного агентства України з питань державної служби від 28 квітня 2021 року № 72-21). Можливо ознайомлення з Правилами певним чином полегшить спілкування керівників бібліотек з окремими держслужбовцями та посадовими особами місцевого самоврядування ?
2021 рік
2021 рік для
бібліотечної спільноти обіцяє бути насиченим у царині нормативно-правового врегулювання
існуючих відносин.
У порядку інформації пропонуємо перелік
нормативно-правових актів, що очікують на оновлення. Їх вплив на розвиток бібліотечної
галузі – безперечний.
На
старті:
проєкт закону «Про
внесення змін до Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу»
проєкт Закону про
внесення змін до Закону України “Про культуру” щодо загальних засад надання
населенню культурних послуг
постанова КМУ «Про
затвердження Мінімальних стандартів забезпечення громадян культурними
послугами»
План
МКІП на 2021 рік:
Всеукраїнська нарада
щодо впровадження оновленої статистичної звітності № 6-НК “Звіт про діяльність
державних, публічних бібліотек, централізованих бібліотечних систем (ЦБС), що
віднесені до сфери управління Міністерства культури і туризму України”, №
80-а-рвк “Зведена звітність, державних, публічних та інших бібліотек”.
Відповідальний структурний підрозділ: Директорат книговидання та креативних
індустрій. Термін: березень
Наказ “Про внесення
змін до наказу Міністерства культури і туризму України від 05.12.2007 № 75 “Про
затвердження форм звітності № 6-НК “Звіт про діяльність державних, публічних
бібліотек, централізованих бібліотечних систем (ЦБС), що віднесені до сфери
управління Міністерства культури і туризму України”, № 80-арвк “Зведена
звітність, державних, публічних та інших бібліотек” та Інструкцій щодо їх
заповнення”. Відповідальний структурний підрозділ: Директорат книговидання та
креативних індустрій. Термін: червень
Наказ “Про внесення
змін до наказу Міністерства культури і мистецтв України від 05 травня 1999 року
№ 275 “Про затвердження Типових правил користування бібліотеками в Україні”.
Відповідальний структурний підрозділ: Директорат книговидання та креативних
індустрій. Термін: травень
Наказ “Про затвердження
типового положення про публічну бібліотеку. Відповідальний структурний
підрозділ: Директорат книговидання та креативних індустрій. Термін: жовтень
Наказ МКІП “Про
затвердження порядку надання грантів для поповнення бібліотечних фондів
бібліотек ОТГ”. Відповідальний структурний підрозділ: Директорат книговидання
та креативних індустрій. Термін: червень
Наказ “Про затвердження
методичних рекомендацій щодо ефективності роботи бібліотек”. Відповідальний
структурний підрозділ: Директорат книговидання та креативних індустрій. Термін:
серпень
Додатково:
Проведення круглих
столів з актуальних питань бібліотечної сфери. Відповідальний структурний
підрозділ: Директорат книговидання та креативних індустрій. Термін: протягом
року.
Організація та
проведення четвертого засідання групи експертів з питань бібліотек при
Міжурядовій українськопольській комісії у справі охорони та повернення
втрачених і незаконно переміщених під час Другої світової війни культурних
цінностей. Відповідальний структурний підрозділ: ГУ охорони культурної спадщини
та музеїв. Термін: травень
Конференція “Створення
та функціонування оптимальних мереж закладів культури місцевого рівня”.
Відповідальний структурний підрозділ: Директорат стратегічного планування та
європейської інтеграції. Термін: липень. Ужгород.
Загальнонаціональне
соціологічне дослідження (спостереження) громадської думки у сфері культури.
Відповідальний структурний підрозділ: Директорат стратегічного планування та
європейської інтеграції. Термін: жовтень.
Круглий стіл
“Меценатська діяльність у сфері культури: існуючий. Відповідальний структурний
підрозділ: Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції.
Термін: друге півріччя.
Цикл семінарів та
конференцій “Академія культурного лідера”. Відповідальний структурний
підрозділ: Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції.
Термін: протягом року.
Круглі столи щодо
обговорення актуальних питань пов’язаних із забезпеченням формування та
реалізацією державної політики у сферах культури та мистецтв. Відповідальний
структурний підрозділ: Директорат культури і мистецтв. Термін: протягом року.
Круглі столи з органами
місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади щодо системи
управління сферою культури. Відповідальний структурний підрозділ: Директорат
стратегічного планування та європейської інтеграції. Термін: протягом року.
Серія навчальних
семінарів з наповнення національної автоматизованої бібліотечної інформаційної
системи. Відповідальний структурний підрозділ: МКІП. Термін: протягом року.
Джерело Лагута Л. Очікуємо оновлення законодавства
Зареєстровано проєкт закону «Про внесення змін до Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу»
Євгенія Кравчук, заступник
голови Комітету, голова підкомітету з питань інформаційної політики Комітету
Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики
проінформувала:
На базі Комітету з питань
гуманітарної та інформаційної політики і за участі Міністерства культури та
інформаційної політики було проведено цілу низку заходів та обговорень
бібліотечної проблематики, відвідано реформовані заклади у декількох ОТГ,
зібрано пропозиції до проєкту від усіх, хто вболіває за оновлення та модернізацію.
Результатом цієї великої
спільної роботи і став законопроєкт, який створить правову основу і слугуватиме
дороговказом для реформи бібліотечної справи із врахуванням кращого світового
досвіду.
Наша мета – підвищення якості
послуг, що надаються бібліотеками; побудова мережі бібліотек📚, які
формуватимуть простір для культурного, освітнього та наукового розвитку.
Для цього законопроєкт
пропонує:
✔️ Оновлений термінологічний апарат (наприклад,
додані такі терміни, як «бібліотечний пункт», «електронна база даних»,
«електронний документ», «книжкова пам’ятка», «національна бібліографія» тощо).
✔️ Адекватні потребам людей завдання державного
управління у бібліотечній сфері та функції центрального органу виконавчої влади
у сфері культури.
✔️ Сучасну класифікацію бібліотек. Чіткий
перелік функцій бібліотек відповідно до міжнародних стандартів. Конкретизовані
норми про спеціальні бібліотеки.
✔️Норми щодо створення, реорганізації та
ліквідації бібліотек приведено у відповідність до законодавства про юридичні
особи. Ефективний та зрозумілий механізм реорганізації чи ліквідації публічних
бібліотек, що має убезпечити їх від хаотичного закриття та спрямований на
недопущення обмеження прав громадян на бібліотечне обслуговування.
✔️ Поняття піклувальної ради бібліотеки як
дорадчого колегіального органу, основним завданням якого є сприяння розвитку
бібліотеки.
✔️Регулювання обмінних бібліотечних фондів.
✔️Нормативний інструментарій для збереження
бібліотечних фондів, особливо книжкових пам’яток, у тому числі шляхом
оцифрування та відкриття широкого доступу до них за допомогою електронних
бібліотек.
✔️ Створення та функціонування Національної
електронної бібліотеки.
✔️ Посилення соціальних гарантій працівників
бібліотек.
Проєкт ЗУ Про внесення змін до Закону України “Про бібліотеки і бібліотечну справу”
Джерело https://oth.nlu.org.ua/?p=4668
Законодавчі новації грудня
Лагута
Людмила Грудень 9, 2020
1. SOS ! Перша новина,
на жаль, не додає оптимізму, адже КМУ планує заборонити попередню оплату на час
дії карантину !
На сайті Кабміну оприлюднена постанова «Про внесення змін до
постанов Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1070 і від 22 липня
2020 р. № 641» . Постановою передбачено:
- дозволити
розпорядникам (одержувачам) бюджетних коштів забезпечити перегляд умов
укладених договорів про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні
кошти;
- Державна
казначейська служба має здійснювати відкриття асигнувань із загального
фонду державного бюджету за видатками, не віднесеними до захищених
видатків бюджету, в першочерговому порядку за видатками на закупівлю
товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на
запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів,
епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом
SARS-CoV-2, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України
від 20 березня 2020 р. № 225 “Деякі питання закупівлі товарів, робіт і
послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання
виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та
пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом
SARS-CoV-2, на території України”.
! Наслідки для бібліотек – неможливість здійснювати
передплату (газет, журналів, БД і т.п.) на 2021 рік !
Черговий виклик вимагає оперативної реакції. Формуємо інформаційне поле:
звернення до Міністерства культури та інформаційної політики, максимум
активності в соцмережах (на офіційних сторінках влади), залучаємо союзників,
партнерів, амбасадорів…
2. 06 грудня в газеті «Голос України» опублікували текст закону
за № 1009-IX «Про внесення змін до
деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та
діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій»
(законопроєкт №3651-д). Закон набрав чинності і надає можливість працювати
новообраним органам місцевого самоврядування громад і районів.
Акцентуємо увагу на тому, що районна рада новоутвореного району зобов’язана прийняти до спільної комунальної
власності територіальних громад новоутвореного району усі ЦБС чи районні
бібліотеки (у разі відсутності ЦБС) ліквідованих районів та до 01.07.2021
передати їх до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Детальніше про вплив даного Закону на діяльність та долю публічних бібліотек в
консультації-презентації від Н.Розколупи, заст. генерального директора НБУ
України ім. Ярослава Мудрого, в пості від 9 грудня 2020 р.
3.
2 грудня 2020 року Кабінет
Міністрів схвалив розроблений МКІП проєкт постанови «Про затвердження
переліку платних послуг, які можуть надаватися державними і комунальними закладами
культури, що не є орендою» (за №1183). Прийняття закону
дозволяє врегулювати питання користування майном державних та комунальних
закладів культури під час надання ними платних послуг з положеннями Закону України «Про
оренду державного та комунального майна» (див. частину восьму
статті 2 закону).
4. Кабмін пропонує штрафувати за
порушення складання бюджетної та фінансової звітності бюджетними установами.
Такий проєкт закону погодив Кабмін на черговому засіданні. Далі справа за
Радою. За порушення встановлених термінів та порядку подання фінансової та
бюджетної звітності бюджетних установ або подання такої звітності у неповному
обсязі планують карати штрафом від 30 до 50 неоподаткованих мінімумів (510-850
грн). Слідкуйте за новинами, адже річна звітність не за горами!
Немає коментарів:
Дописати коментар